Choď na obsah Choď na menu
 


Tehotenstvo

28. 8. 2013

Nepochybne pre tie ženy, čo plánujú materstvo dávno pred otehotnením je tehotenstvo najkrajším obdobím života. Aj keď nie ideálne z pohľadu fyzického výkonu, ale tešenie sa na bábätko prevýši aj malú nepohodu. V tomto príspevku sa Vám budem snažiť priblížiť niektoré pravidlá, ktoré umožnia ešte viac „spríjemniť“ Vaše obdobie čakania na materstvo.

V prvom rade je dobré si zvážiť svoje vlastné možnosti, koľko mám informácií a čo od pôrodu a tehotenstva vlastne očakávam. Je dobré si uvedomiť, že pôrod a tehotenstvo vyžadujú určitú telesnú zdatnosť. Ak ste teda pred tehotenstvom necvičili, je dobré začať posilňovať časti tela, samozrejme v rámci možností tehotnej, ktoré budeme pri pôrode potrebovať. Ideálne je ak budúca mamička je fyzicky aktívna, športuje ešte pred otehotnením. Z vlastnej skúsenosti viem, že aj náročnejší šport na fyzickú kondíciu je možné robiť do konca druhého trimestra. Potom  už spravidla nemôžete kvôli zväčšujúcemu sa brušku. Keď sme zvážili vlastné možnosti a ciele, je dobré sa poobzerať v okolitých fitnescentrách na ich ponuku cvičení pre tehotné. Materské centrá dnes ponúkajú množstvo cvičení pre tehotné tiež. Ak nepatríte k vyznávačom skupinových cvičení ani fitnescentier, nehádžte flintu do žita. Nič sa nedeje, kondícia sa predsa dá udržiavať aj mimo nich. Ak máte v okolí svojho bydliska veľa zelene, nájdite si čas na svoj oddych, prechádzku a vyrazte. Chôdza je predsa najprirodzenejší pohyb. Ak navyše máte sedavé zamestnanie, určite postupujúcim tehotenstvom pocítite potrebu sa aspoň o poznanie viac hýbať, keďže boľavé kríže a telo sa začne ozývať. Ak ste tehotná prevažne v zime a von sa Vám nechce, je dobré si zaobstarať domov fit loptu, ktorá je skvelý pomocník aj pri pôrode, ale o tom až neskôr. Stačí, ak si večer na ňu sadnete a budete sa pohybovať sem a tam. Spevní sa Vám panvové dno, rozhýbu sa svaly v okolí panvy, ktoré budete neskôr potrebovať J.

Fyzickú kondíciu by sme mali, aspoň v skratke a budem sa jej ešte venovať. Čo sa týka informovanosti nastávajúcich mamičiek, sme na tom v porovnaní s našimi prababičkami oveľa horšie. Už nežijeme v spoločnosti, kde pod jednou strechou bývalo viacero generácií a dospievajúce aj mladšie dievčatá mali pôrod a materstvo ako súčasť svojho dospievania a vývoja. Berieme tehotenstvo ako súčasť života, ale pôrod ako „nutné zlo“. Máme žalostne málo informácií od mám a babičiek, ani si ich vlastne nepýtame. Keď sa náhodou staneme svedkom rozhovoru o pôrode počujeme iba zlé skúsenosti. Prirodzene tak v sebe tvoríme bariéru komplikujúcu nám pôrod a radosť z neho. Odporúčala by som každej maminke aby si v meste, v blízkosti ktorého býva našla materské centrum, kde organizujú kurzy prípravy na materstvo a dojčenie. Spravidla ich vedú kvalifikované sestričky, laktačné poradkyne, ktoré majú dostatok informácií o tehotenstve, jeho priebehu, príprave na dojčenie. Počítajte s tým, že súčasťou kurzu sú aj videá s priebehom pôrodov, pekných aj menej príjemných. Pomôžu Vám pripraviť sa na nepríjemné situácie a ustáť ich. Stretnete sa s termínmi ako partner pri pôrode, názormi tehuliek a sestričiek, pôrodný plán, ...  a na niektoré sedenia môže prísť aj Váš partner. Mňa osobne pripravili takéto stretnutia na skvelý pôrod, aj keď nie úplne prirodzený ako by som si predstavovala a uľahčili mi rozbehnutie dojčenia, o ktorom som si predtým myslela, že to musí byť jednoduché a pôjde to samo.

V období tehotenstva je pre nastávajúcu mamičku  najdôležitejšia pohoda, bezstresové prostredie, pohyb a správne informácie.

Zhrnutie:

-          Hýbte sa,

-          Nezačínajte s novým druhom športu v tehotenstve,

-          Dbajte na správnu životosprávu - nejedzte za dvoch,

-          Pátrajte po informáciách a skúsenostiach iných mamičiek, tehuliek, babičiek,....

 

 

Komentáre

Pridať komentár

Prehľad komentárov

Zatiaľ nebol vložený žiadny komentár.