Choď na obsah Choď na menu
Reklama
Reklama
 


Tehotenstvo

28. 8. 2013

Nepochybne pre tie ženy, čo plánujú materstvo dávno pred otehotnením je tehotenstvo najkrajším obdobím života. Aj keď nie ideálne z pohľadu fyzického výkonu, ale tešenie sa na bábätko prevýši aj malú nepohodu. V tomto príspevku sa Vám budem snažiť priblížiť niektoré pravidlá, ktoré umožnia ešte viac „spríjemniť“ Vaše obdobie čakania na materstvo.

V prvom rade je dobré si zvážiť svoje vlastné možnosti, koľko mám informácií a čo od pôrodu a tehotenstva vlastne očakávam. Je dobré si uvedomiť, že pôrod a tehotenstvo vyžadujú určitú telesnú zdatnosť. Ak ste teda pred tehotenstvom necvičili, je dobré začať posilňovať časti tela, samozrejme v rámci možností tehotnej, ktoré budeme pri pôrode potrebovať. Ideálne je ak budúca mamička je fyzicky aktívna, športuje ešte pred otehotnením. Z vlastnej skúsenosti viem, že aj náročnejší šport na fyzickú kondíciu je možné robiť do konca druhého trimestra. Potom  už spravidla nemôžete kvôli zväčšujúcemu sa brušku. Keď sme zvážili vlastné možnosti a ciele, je dobré sa poobzerať v okolitých fitnescentrách na ich ponuku cvičení pre tehotné. Materské centrá dnes ponúkajú množstvo cvičení pre tehotné tiež. Ak nepatríte k vyznávačom skupinových cvičení ani fitnescentier, nehádžte flintu do žita. Nič sa nedeje, kondícia sa predsa dá udržiavať aj mimo nich. Ak máte v okolí svojho bydliska veľa zelene, nájdite si čas na svoj oddych, prechádzku a vyrazte. Chôdza je predsa najprirodzenejší pohyb. Ak navyše máte sedavé zamestnanie, určite postupujúcim tehotenstvom pocítite potrebu sa aspoň o poznanie viac hýbať, keďže boľavé kríže a telo sa začne ozývať. Ak ste tehotná prevažne v zime a von sa Vám nechce, je dobré si zaobstarať domov fit loptu, ktorá je skvelý pomocník aj pri pôrode, ale o tom až neskôr. Stačí, ak si večer na ňu sadnete a budete sa pohybovať sem a tam. Spevní sa Vám panvové dno, rozhýbu sa svaly v okolí panvy, ktoré budete neskôr potrebovať J.

Fyzickú kondíciu by sme mali, aspoň v skratke a budem sa jej ešte venovať. Čo sa týka informovanosti nastávajúcich mamičiek, sme na tom v porovnaní s našimi prababičkami oveľa horšie. Už nežijeme v spoločnosti, kde pod jednou strechou bývalo viacero generácií a dospievajúce aj mladšie dievčatá mali pôrod a materstvo ako súčasť svojho dospievania a vývoja. Berieme tehotenstvo ako súčasť života, ale pôrod ako „nutné zlo“. Máme žalostne málo informácií od mám a babičiek, ani si ich vlastne nepýtame. Keď sa náhodou staneme svedkom rozhovoru o pôrode počujeme iba zlé skúsenosti. Prirodzene tak v sebe tvoríme bariéru komplikujúcu nám pôrod a radosť z neho. Odporúčala by som každej maminke aby si v meste, v blízkosti ktorého býva našla materské centrum, kde organizujú kurzy prípravy na materstvo a dojčenie. Spravidla ich vedú kvalifikované sestričky, laktačné poradkyne, ktoré majú dostatok informácií o tehotenstve, jeho priebehu, príprave na dojčenie. Počítajte s tým, že súčasťou kurzu sú aj videá s priebehom pôrodov, pekných aj menej príjemných. Pomôžu Vám pripraviť sa na nepríjemné situácie a ustáť ich. Stretnete sa s termínmi ako partner pri pôrode, názormi tehuliek a sestričiek, pôrodný plán, ...  a na niektoré sedenia môže prísť aj Váš partner. Mňa osobne pripravili takéto stretnutia na skvelý pôrod, aj keď nie úplne prirodzený ako by som si predstavovala a uľahčili mi rozbehnutie dojčenia, o ktorom som si predtým myslela, že to musí byť jednoduché a pôjde to samo.

V období tehotenstva je pre nastávajúcu mamičku  najdôležitejšia pohoda, bezstresové prostredie, pohyb a správne informácie.

Zhrnutie:

-          Hýbte sa,

-          Nezačínajte s novým druhom športu v tehotenstve,

-          Dbajte na správnu životosprávu - nejedzte za dvoch,

-          Pátrajte po informáciách a skúsenostiach iných mamičiek, tehuliek, babičiek,....

 

 
Reklama

Komentáre

Pridať komentár

Prehľad komentárov

Zatiaľ nebol vložený žiadny komentár.